Банија је регија омеђена Посавином са сјеверозапада, Покупљем са сјевероистока те почетком динарског масива с југа. Како је омеђена већим бројем регија различитих етнографских зона, тако су и различити утјецаји на фолклор Баније.

Иако најсличнија у ношњи и одређеном броју плесова Посавини, она се од ње разликује оштрином и чврстином плесања, што је плод утицаја динарске зоне.

За Банију су карактеристична шетана кола, дрмеш и плес у паровима. Доживљај фолклора Баније задивљујући је својим релативно архаичним пјевним изразом који укључује пјевање у размаку од два тона – секундама, те необичној музичкој пратњи – цигањске (свирале), мали бубањ и тамбура двожица. У ношњи се истиче богати вез у свили на свим дијеловима женске ношње, великих цвјетних мотива, те велике кошуље обрубљене шлинганом уштирканом чипком.



Многе дјевојке и момци су своје прве сусрете, своја прва познанства, дружења доживљавали на пашњацима, пропланцима, крчевинама, ливадама, просјекама, увалама и долинама чувајући на испаши краве, овце, козе, свиње па чак и гуске. Та дружења и спознаје са свим осталим сазнањима завршавале су са дуготрајним љубавима, а најчешће и на вјенчањима. Било је и дјевојака а и момака који нису могли или нису знали да на такав начин дођу до сазнања и спознаја што из незнања, а и у одређеној мјери срама и неспособности. За ову другу категорију организовано је једном или више пута у години тако звано „Бирачко Коло“.

У послиједњих 100-тињак година Бирачко коло се играло на Банији а и у Сјеверној Далмацији, нешто мање у Лици и на Кордуну. Нешто врло слично Бирачком колу играло се и у Славонији а највише у западној Славонији. Славонско Бирачко коло егзистирало је под називом „Лјуби Коло“. У послиједње вријеме Бирачко коло на Банији се играло углавном три дана око Божића мада се некада раније вјероватно играло и чешће, а тај се обичај чешћег играња на Банији задржао и нешто дуже. Чешће играње Бирачког кола на Банији може се захвалити повременим играма које су се играле у току године под заједничким називом Обредне народне игре. Обреди су одавно ишчезли али плесни и пјевани дио обреда задржао се и до данас на Банији, али и у цијелом свијету.

Пјесме, плесови издвојени од застарјелих обреда као што су Коледарске игре, Додоле, Лазарице, Краљице те игре око Ивандана (Св. Јован) обредно прескакивање ватри посебно а и као дио обреда око Поклада и Петровдана.

Све ово око дијелова обредних игара програмски одиграно истодневно се искористило у наставку да се одигра и Бирачко Банијско Коло.

О Божићним празницима и сватковинама народ је празнички расположен, ведрог духа, опуштен и раздраган. То је вријеме честитања Бадње вечери, Божића, Стевандана и размјена добрих жеља, а све уз породицу и пријатеље. Због тога је то било згодно вријеме и заиграти Бирачко Коло.

Пољубљена дјевојка тада долази на његово мјесто, а коло пјева њој исту или сличну пригодну пјесму у којој се она позива да пољуби своју симпатију. Ако јој се момак који ју је пољубио и изабрао свиђа она ће да бих то дала до знања пољубити неког много старијег или доста млађег мушкарца или често неког од ближег рода. Ако пак момак који ју је пољубио није по њеној вољи она ће тада потражити и пољубити своју симпатију.

Ово коло су најчешће играли момци вољни за женидбу као и дјевојке (цуре) спремне за удају, што је подразумјевало физичку и психичку зрелост, спремност, а богами и припремљено дјевојачко рухо и мираз.

Старији и ожењени мушкарци као и удате жене судјеловали су у овој игри Бирачко Банијско Коло да би се по пропису, што брже и квалитетније формирало бирачко коло, што значи да своје велико и вишегодишње искуство пренесу на млађе. Удате жене, ожењени па и баке и деке играли су из радозналости да виде оно што већ можда знају и да виде тко се коме допада. Неријетко ови искуснији су и наводили односно помагали да младићи и дјевојке загледају једно друго.

Неријетко се овако у колу исказане симпатије потврђивале у сватовима у којима су се формирала и вијала нова кола и рађала нова познанства и нове притајене љубави које је требало на одговарајући начин наговијестити можда у слиједећем бирачком колу.
Наше друштво на свом репертоару има кореографију Игара са Банијекореографију је поставио кореограф проф. Васо Поповић.